با ورود صنعت چاپ به ايران ، تصويرسازي به صورت گوناگون با فن آوري جديد ، خود را تطبيق مي دهد و به كار مي آيد . نخستين تصويرسازي ها ، منطبق با امكانات چاپ هاي ابتدايي بود و خط در آن عنصر اصلي و مهم بصري به شمار مي رفت و در تصويرسازي مطبوعاتي تا مدت ها ، از رنگ استفاده نمي شد . از ويژگي هاي ارزشمند تصويرسازي در مطبوعات نخستين ، هماهنگي تصوير و نوشته هاي متن از لحاظ بصري است كه هم در مطبوعات قديم غرب و هم در روزنامه هاي چاپ سنگي ايران ، ديده مي شود . در نخستين مطبوعات ايران ، هنرمنداني مانند صنيع الملك ، ابوتراب و ميرزا موسي تصاوير ارزشمندي را هماهنگ با فضاي بصري روزنامه به وجود آوردند . رشد سريع راديو و تلويزيون در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم و توسعه بيش از حد اين دو وسيله ارتباطي و امكان انتشار سريع و آني اخبار از طريق آنها ، عرصه را براي جولان خبري روزنامه تنگ كرد و مطبوعات بزرگ جهان براي جلوگيري از سقوط ، به چاره انديشي پرداختند . راهي كه روزنامه ها براي حفظ نفوذ و اعتبار خويش كسب كردند . استفاده هرچه بيشتر از تصوير و كنك گرفتن از رنگ همراه با سرعت زياد در چاپ ونيز توزيع بود .
در نيمه دوم قرن بيستم كه زمان هجوم اطلاعات گوناگون است ، تصاوير ، فقط يك توصيف كننده ساده اخبار نبودند . بلكه خود نيز انديشه ها و مفاهيم را القا مي كردند . به اين ترتيب : مفهوم ذهني ، واقعيتي ملموس شد و به عنوان يك عنصر ساختاري در آثار هنري به كار برده شد . از آن پس طراح كه از تخيل تصويري برخوردار بود ، وظيفه تفسير و تاويل متن نويسنده را به عهده گرفت . اين موج جديد به طراح امكان داد كه به ساختن طرح هايي محدود براي يك متن ، به خلق فضاي جديد براي متحد ساختن كلام و تصوير بپردازد . اين امر سبب شد تا سبك ها وتكنيك هاي شخصي نيز در طراحي گرافيك توسعه يابد مرزهاي پيشين ميان هنرهاي زيبا و اطلاع رساني تصويري عاميانه ، برداشته شود . درك پيام تصوير ، پديده اي انديشگرانه است و حتي ساده ترين تصاوير نيز از ديدگاه فرهنگ هاي گوناگون به شيوه هاي متفاوت مورد تفسير قرار مي گيرند . چشم آنچه را مي خواهد ببيند ، برمي گزيند ، ولي تصوير بيش از آن كه به شيوه اي فيزيكي خوانده شود ، به گونه اي ذهني درك مي شود . براي آن كه تصويري توانايي برقراري ارتباط را داشته باشد ، بايد متناسب با زمينه هاي فرهنگي ، اجتماعي ، طبقاتي ، فيزيولوژيك و ... گيرنده پيام خويش باشد تا او بتواند بامتن و پيام تصوير ارتباط برقرار كند وبه بيان ديگر ، آن را بخواند . انسان در سال هاي دور و قبل از به وجود آمدن وسايل ارتباطي مانند نوشته و خط،ازطريق تصورو تجسم و مصوركردن مفاهيم بصري ارتباط برقرار مي كرد . سپس وسايل ارتباطي نگارش ، يعني الفبا ابداع و عالمگير شد . اكنون نيز براثر تحولات جديد ارتباطي ، انسان بارديگر مانند گذشته علاقه مند است كه از طريق امكانات تصويري ، بهتر و سريع تر عمل كند و بين روش هاي مختلف آن فنون سنتي تصويرسازي ، امكانات بي شمار عكاسي و استفاده از نرم افزارهاي رايانه اي نيز مرز خاصي وجود ندارد و در تصويرسازي معاصر براي نشريات ، تمام اين لمكانات به كار گرفته مي شود .
اثر ليلا رخشي قاضياني تصويرسازي براي بزرگسال
شعر جمعه فروغ فرخزاد تكنيك پاستل روغني
144
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1